Gerilla Pazarlama Nedir? Nasıl Yapılır?

Gerilla Pazarlama, geleneksel pazarlamadan farklı olarak daha çok sıra dışı olmayı, viral olmayı ve müşterilerin gözünde hızlıca etki bırakmayı hedefler. Gerilla pazarlama kampanyaları genelde diğer pazarlama kampanyalarına göre daha ucuzdur, daha yaratıcıdır ve daha dikkat çekicidir. Başarılı bir gerilla pazarlama örneği çok kısa süre içinde viral olabilir.

Büyük bütçelere sahip firmalar, markalar birçok pazarlama çeşidinde faaliyet gösterebilir ve bu kampanyalara milyonlarca lira harcayabilirler. Lakin küçük firmalar, markalar reklam ve tanıtım için milyonlarca lira harcayamazlar. Daha az harcama ile daha iyi sonuçlar almak isterler. Aynı şekilde büyük bütçeli ordulara karşı savaşan gerillalar gibi, düşük bütçeli ve yaratıcı bir biçimde yapılan reklamlara gerilla pazarlama ürünü diyebiliriz.

Gerilla pazarlama daha az kişiye ulaşır ama akılda kalıcılığı çok yüksektir. Son yıllarda sosyal medya kullanımı ile birlikte yapılan başarılı gerilla pazarlama örnekleri daha fazla kişiye ulaşır oldu.

gerilla pazarlama örneği
Köpek Balığı Haftası Etkinlik Tanıtımı

Gerilla Pazarlama Nasıl Yapılır ?

Uluslararası Gerilla Pazarlama kuruluşunun başkanı Jay Conrad Levinson, gerilla pazarlama hakkında “bütçesi küçük hayalleri büyük girişimciler için olan yaratıcı pazarlama tekniği” demiştir. Gerilla pazarlamasının nasıl yapılacağıyla alakalı çok güzel bir örnek vermiştir;

Küçük bir mobilya mağazasının, sağında ve solunda büyük mobilya mağazaları vardır. Bu büyük mobilya mağazalarının birinde, koca bir afişte “yüzde 60 indirim” diğerinde de “yüzde 75 indirim” yazmaktadır. Küçük mağazanın buna ayıracak bütçesi yoktur. Oda ufak bir pankart yapıp girişe asar. Pankartta yazan “ana giriş kapısı” dır. İşte gerilla pazarlaması ruhu budur.

Jay Conrad Levinson
gerilla pazarlama örneği
Barbekü Tanıtımı

Gerilla Pazarlama Avantajları

İnsanlar genel olarak reklamlara güvenmezler ve ön yargılıdırlar. Tüketicilerin reklamlara karşı ilgisinin oluşması için ya çok yaratıcı bir çalışma yapacaksınız yada duygu yaratacaksınız. Bunları yapmazsanız reklamınız için tam ilgiyi yakalayamazsınız. Bu pazarlama türü tam olarak yaratıcılık ilkesine göre hareket ediyor. Bu yüzden ilgi çekiciliği, diğer pazarlama türlerine göre çok daha fazladır.

Akılda kalmak, markaların dolayısıyla reklamların asıl amaçlarından birisi. Gerilla pazarlamalarında akılda kalıcılık oranı çok yüksek.

Gelenek pazarlama kullanılan görseller, kullanılan kelimelerle genelde sınırlıdır. Sınırları vardır. Gerilla pazarlamalarında böyle sınır yoktur. Daha çok özgürdür. Adı üstünde gerilla, markanın işine yarayacak her şey serbest!

Gerilla pazarlamalarının en büyük avantajlarından birisi viralleşme potansiyelleridir. Sosyal medya kullanımın arttığı, herkesin deli gibi hikaye paylaştığı bu günlerde yaratıcı bir gerilla pazarlama örneğinin viral olmaması büyük bir sürpriz olur.

Geleneksel pazarlama yaparken gazetelere, dergilere, haber bültenlerine binlerce lira harcarsınız. Lakin sizin yaptığınız yaratıcı gerilla reklamı, sizin haberiniz olmadan gazetelerde, dergilerde yayınlanabilir, haber bültenlerinde konuşulabilir. Daha az para harcayarak, daha çok yayılabilirsiniz.

gerilla pazarlama örnekleri
Hayvanat Bahçesi Reklamı

Gerilla Pazarlamasının Dezavantajları

Gerilla pazarlamasının avantajlarının yanında tabi ki dezavantajları da var. Dezavantajlarından birisi tahmin edilemez ve öngörülemez olmasıdır. Diğer pazarlama türlerinde ulaşacağı kişi sayısını, sonuçlarını aşağı yukarı ölçebilir veya tahmin edebilirsiniz.

Diğer pazarlama türlerine göre daha fazla risk barındırır. Buda büyük markaları gerilla pazarlaması yapacakları zaman, çalışmaları üzerinde çok zaman harcamalarına sebep olur. Risklere örnek vericek olursak, yaptığınız çalışmayı insanlar fark etmeyebilir. Bu her ne kadar zararsız olsa bile zaman kaybına sebep olur. Markaların zaman kaybetmesi demek bir noktada maddi kayıp demektir. Başka bir örnek, yaptığınız çalışma insanlar tarafından anlaşılmaz veya yanlış anlaşılır. Anlaşılmaması problem değildir ama yanlış anlaşılması sizi marka krizine kadar sürükleyebilir.

anadolu sigorta gerilla pazarlaması
Anadolu Sigorta Beşiktaş Şubesi

Bu yüzden yaratıcı olurken, anlaşılabilir olmak çok önemlidir. Pazarlama türlerinin ne olduğunu ve nasıl yapıldığını yazmaya devam edeceğim. Sosyal medya pazarlamasının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını merak ediyorsanız, sosyal medyanızı daha iyi yönetmek istiyorsanız Sosyal Medya Pazarlaması Nedir ? Nasıl Yapılır ? başlıklı yazımı okuyabilirsiniz. Diğer yazıda görüşmek üzere…