Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur?

Persona kelimesi dilimizde karakter veya tip anlamına gelmektedir. Kimileri kimlik kartı yada kişilik kartı olarak da açıklıyor bu kelimenin anlamını. Dilimize Latince geçtiği biliniyor. Pazarlama ve Reklamcılık jargonunda, ürününüzün hedef kitlesini, markanızın alıcı kitlesini belirleme anlamında kullanılır.

Pazarlama süreçlerinizin başına yer alması gereken persona oluşturma işlemi ürünlerinizin, markanızın doğru kişilere ulaşmasında en büyük rolü oynar. Sonuçta hedef kitlenizi, müşteri kitlenizi yanlış oluşturursanız yanlış kişilere ulaşmış olursunuz. Bu yüzden personanızın oluşturulması önemli olduğu kadar persona öncesi araştırma evresi de çok önemlidir.

Persona Nasıl Oluşturulur ?

Yazımın girişinde bahsettiğim gibi girişiminizde, kişisel bloğunuzda, markanızda veya tek bir ürününüzde başarıya ulaşmak istiyorsanız kesinlikle personanızı oluşturmalısınız. Persona oluşturma sırasında izlenilen adımlar ve yapılan araştırmalar çok önemlidir. Çünkü yaptığınız araştırmaları dikkatli ve bilgili bir şekilde yapmazsanız, ortaya çıkan veriler sizin işinize yaramayacaktır. İşinize yaramadığını anlamanız için üzerinden biraz zaman geçmesi gerekecek ve buna ek olarak boşuna harcamalar yapmış olacaksınız.

İş Toplantısı
İş Toplantısı

O yüzden personanızı doğru oluşturmanız ve bu oluşturmayı yaparken titiz çalışmanız önemlidir. Fark yaratmak istiyorsanız bunu yapmalısınız.

Persona Oluşturmanın Adımları Nelerdir ?

İlk olarak ürününüzün, markanızın hitap ettiği kitlenin yaşını, cinsiyetini, gelir durumunu ve medeni durumunu belirleyin. Demografik özelliklerini belirledikten sonra davranışlarını belirlemeniz önemli. Çünkü bu davranışlardan sonra müşterilerinizin nelerden memnun kalmadığını, hoşlanmadığını belirlemeniz gerekecek. Hoşlanmadıkları şeyleri belirlediğinizde bunları önlemeniz daha kolay olacaktır. Hem personanızı belirlerken hemde müşteri memnuniyetiniz için iyi bir adım atmış olacaksınız.

Bu başlığın altında size farklı 2 tane persona oluşturma şekli, yolu anlatacağım. Sizin için hangisi uygunsa onu kullanmanız daha iyi olacaktır.

Dijital Veriler ile Persona Oluşturmak

Günümüz dünyasında işlerimizi dijital olarak yapmak daha kolayımıza geliyor. Eğer bulunduğunuz sektör dijital verilerine veya raporlarına ulaşabildiğimiz bir sektör ise dijital verilere göre oluşturmak bizim için daha iyi olacaktır. Zaten bir süredir yaptığınız bir iş ise elinizde mutlaka dijital reklamlardan kalan reklam, kampanya sonuçları vardır. Onlar üzerinden doğru analizler yapabilirsiniz.

veri analizi
Veri Analizi

Ben yeni başlıyorum daha önceden ulaşabileceğim bir analizim yok diyorsanız, o zaman yapılan araştırmalara, raporlara ve makalelere göre bir analiz yapıp o şekilde oluşturabilirsiniz. İlk paragrafta söylediğim kural halen geçerli; bulunduğunuz veya giriş yaptığınız sektörün dijital verilerine veya raporlarına ulaşabilmeniz gerekli. Dijital alanda hiçbir çalışması bulunmayan bir sektörden işe giriş yapıyorsanız, normal olarak herhangi bir veriye ulaşamazsınız.

Örneğin, Zeo Agency tarafından hazırlanan bu raporlar işinize yarayabilir. Sektör raporlarına ulaşmak için tıklayınız: Sektör Raporları

Yüzyüze Persona Oluşturma

Yüzyüze persona oluşturmanın birçok yolu var. Bunların en etkilileri anket çalışmaları ve röportajlardır. Anketler sayesinde birçok insanın net düşüncelerini öğrenebilir, değerlendirmelerinizi daha iyi yapabilirsiniz. Röportajlarınızda ise anketlere nazaran daha küçük bir çalışma alanınız olur ama anketlere veya dijital verilere göre daha samimi veriler alabilirsiniz. Markanızın ihtiyacına göre bu ayrımı yapabilirsiniz. Lakin anket çalışmalarınızda doğru kişiler ile çalıştığınıza dikkat edin.

Röportajlarınızda ve anketlerinizde kişilere, hedefleri, kişisel geçmişleri, iş hayatları, satın alma hareketleriyle alakalı daha ayrıntılı ve özelleştirilmiş sorular sorabilirsiniz. Bunlarda röportajları ve anketleri avantajlı yapan özellikleridir.

persona oluşturmak
Persona Oluşturmak

Persona Oluşturduk, Şimdi Ne Yapalım ?

Personanızı oluşturduktan sonra reklamlarınızı, tanıtımlarınızı buna göre yapabilirsiniz. Basit bir şekilde anlatmak gerekirse, reklamlarınızdan sonra satışlarınızda artış varsa doğru personayı oluşturmuşsunuzdur ama eğer etkileşimlerim artıyor ona rağmen satış yapamıyorum diyorsanız, işte o zaman kullanıcılar sizin hizmetiniz için size geliyor ama bir şeyinizi beğenmeyip, sizden hizmet veya ürün alışverişi yapmadan çıkıyorsa, o beğenmediği şeyi bulup daha iyi bir alışveriş, müşteri deneyimi sağlamanız gerekiyor. Bunun yolu da sürekli analiz yapmaktan geçiyor.

Oluşturmuş olduğunuz personayı sosyal medya pazarlamanızı geliştirirken mutlaka kullanınız. Çünkü sosyal medya platformlarında elde edebileceğiniz verilerine göre personanızı daha kalite hale getirebilirsiniz. Sosyal medya pazarlamasının nasıl yapıldığını öğrenmek için sosyal medya pazarlamasını açıkladığım ve basit bir şekilde neler yapmanız gerektiğinden bahsettiğim yazımı Sosyal Medya Pazarlaması Nedir ? okuyabilirsiniz. Diğer yazımızda görüşmek üzere…