Sosyal Medya Pazarlaması Nedir? Nasıl Yapılır?

Sosyal medya pazarlaması, sosyal medya platformları üzerinden pazarlama yapılmasıdır. Son yıllarda sosyal medya kullanımının her geçen gün katlanarak arttığı reddedilemez bir gerçek. Bu nedenle markalar artık sosyal medya pazarlamasına çok daha fazla önem vermeye başladılar.

Sosyal medya pazarlaması dediğimizde aklımıza bir ürünün satışı için reklamının yapılması, marka bilincinin arttırılması veya kamuoyu oluşturma gibi birçok farklı pazarlama amacı gelebilir. Sosyal medya üzerinden yapılan pazarlama çalışmalarını tek amaç için değil aynı anda birçok amaç için yapabilirsiniz. Sosyal medya pazarlamasının avantajlarından birisi budur.

Bu yazımda sizlere, sosyal medya ve pazarlama ile alakalı bazı soruların cevaplarını vereceğim. Keyifli okumalar…

Sosyal Medya ve Pazarlama

Sosyal medya platformlarının tarihine baktığımızda pazarlama ve reklamcılık tarihi için çok uzun geçmişe sahip olduğunu söyleyemeyiz. Sosyal medya platformları kurulmaya başlayıp, kendi içerilerinde topluluklarını oluşturdukları gün, pazarlama ve reklamcılık sektörünün sosyal medya platformlarına doğru kaymaya, pazarlama alanlarına dahil edilmeye başladığı gündür diyebiliriz.

En eski ve en büyük sosyal medya platformlarından biri olan Facebook, reklam ve pazarlama konusunda zirvede desek pek yanlış olmaz. Instagram‘ı satın almasıyla zirvede ki yerini daha da sağlamlaştırdı.

sosyal medya platformları
Sosyal Medya Platformları

Neden markalar sosyal medya pazarlamasına önem veriyor ?

Sosyal medya pazarlaması artık çoğu markanın ana pazarlama stratejisi olarak belirleniyor. Çünkü diğer pazarlama stratejilerine göre daha etkili bir şekilde hedef kitleye ulaşılabilir, hedef kitle daha fazla özelleştirilebilir ve reklam sonucu daha çok ölçülebilir. Facebook Business üzerinden yaptığınız bir reklam kampanya çalışmasında, hedef kitlenizi istediğiniz kadar daraltabilirsiniz, özelleştirebilirsiniz.

Örneğin, Antalya’da hizmet veren nakliye şirketiniz var. Siz reklamınızın konumunu Antalya olarak sınırlayıp, boşu boşuna İzmir’de ve İstanbul’da yaşayan birine reklamınızı gösterip paranızı boşa harcamazsınız.

Başka bir örnek olarak, bebek ürünleri satan bir mağazanız var. Reklamlarınızı sadece bebek ürünleri ile ilgilenen kişilere veya bebek sahibi olan kişilere gösterebilirsiniz ve daha verimli sonuç alırsınız. Reklam kampanyanızın sonucunda ise ölçülebilir veriler sayesinde kampanyanızı somut olarak değerlendirebilirsiniz.

Markaların önem vermesinin diğer bir nedeni ise anlık bir şekilde müdahale edilebilir olmasıdır. Reklam kampanyanızı girdikten sonra fark edeceğiniz bir hatayı anında düzeltebilirsiniz veya kampanyanızın başarılı bir şekilde devam etmediğini gördüğünüzde hedef kitlenizi baştan düzenleyip, devam edebilirsiniz.

Sosyal Medya İstatistikleri
Sosyal Medya İstatistikleri

Sosyal Medya Pazarlaması Nasıl Yapılır ?

Sosyal medya pazarlamasının nasıl yapıldığının mantığı aslında çok basittir. Sosyal medya platformlarına üye olun ve ardından kolayca reklam vermeye başlayın. Anlatırken bu kadar kolay anlatabiliriz, lakin pratikte durum böyle olmaz.

Eğer bireysel markanız için reklam veriyorsanız farklı şekilde, kurumsal bir marka için reklam veriyorsanız farklı şekilde veya sadece satış için reklam veriyorsanız farklı şekilde reklam verirsiniz.

Bir sektörde işe yarayan, bir kategoride işe yarayan reklam çalışmaları her sektörde veya kategoride işe yarayacak diye bir şey yoktur. Zaten genelde de yaramaz. O yüzden sosyal medya pazarlamanızı yapmaya başlamadan önce markanız için bir persona oluşturmalısınız. Bu oluşturduğunuz persona’ya en uygun sosyal medya platformu hangisi onu bulmalısınız. Yani oluşturduğunuz hedef kitleniz en çok hangi sosyal medya platformunu kullanıyorsa, sizde o platformda reklam kampanyanızı yapmalısınız.

Örneğin, 40 yaş ve üzeri bir ürün ile alakalı satış odaklı reklam vermeyi planlıyorsanız Facebook sizin için TikTok‘a göre daha mantıklı bir seçenek olur. 25 yaş ve altı için bir ürün ile alakalı reklam vermeyi planlıyorsanız TikTok ve Instagram‘ı kullanmanız daha mantıklıdır. Tabi ki bu verdiğim örnek, ürünün ne olduğuna, fiyatının ne kadar olduğunu göre değişebilir. O yüzden her markanın (bu kişisel markanız olsa dahi) kendi hedef kitlesini oluşturması önemlidir.

Hedef kitlenizi ve sosyal medya platformunuz seçtikten sonra içerik kısmına geçebiliriz. Bu kısma geçmeden önce size bir sözü hatırlatmak istiyorum; “Content is King” – Bill Gates

içerik kraldır
Content is King – Bill Gates

1996 tarihinde Microsof’un kurucusu Bill Gates, içerik kraldır başlıklı bir makale yayınladı. Bu makale adeta geçmişten günümüze açılan bir kapı gibiydi. O yıllarda bu denli geleceği görmesi çok şaşırtıcı. Bill Gates beni hep heyecanlandıran bir iş insanı olmuştur. Fırsatınız olursa kesin okuyun. Günümüzde Youtuberlar bu kadar çok takip ediliyorsa, Instagram fenomenleri bazı siyasi liderlerden daha çok takip ediliyorsa bu içerik sayesinde olmuştur.

Markanızın hedeflerine ulaşabilmesi için markanıza ve hedeflerinize uygun, kaliteli içerikler üretmelisiniz. Süreklilik ve verimlilik istiyorsanız içerikleriniz kaliteli olmalıdır.

Tüm bunları yaptıktan sonra, sosyal medya pazarlamasına başlayabilirsiniz. Sosyal medya planlaması ve pazarlaması her ne kadar dışarıdan kolaymış gibi gelse de bu iş göründüğü kadar kolay değildir.

Sosyal Medya Pazarlaması Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

İyi ve kalıcı sonuçlar istiyorsanız, bu işi anlamak ve başarı elde etmek için uzun süreler harcamalısınız. Sosyal medya pazarlamanızı yaparken eğer yeterli bilginiz yok ise markanıza yarardan çok zararınız dokunur. Bu yüzden profesyonel destek almaktan çekinmeyin, iyi bir sosyal medya yöneticisine 1 verdiğiniz size 5 olarak dönecektir.

Örneğin, sosyal medya üzerinden takipçi, etkileşim vs. satın aldınız. Bu sizin için iyi olmayacaktır. Mağazanızı plastik sahte mankenlerle doldurur musunuz ? Doldurdunuz diyelim, size bir faydası olur mu ? İnsanlar bu mağaza dolu diye girer mi ? Tabi ki hayır. O yüzden sosyal medya üzerinde yapılan tüm sahte hareketlere karşı durun ki markanız zarar görmesin.

Sosyal medya pazarlamasıyla alakalı yazılar yazmaya devam edeceğim. Markaların kriz yönetimleriyle alakalı yazdığım yazıyı okumak için; Marka Krizleri tıklayabilirsiniz. Yorumlarınızı ve fikirlerinizi yorum kısmına yazarsanız sevinirim, görüşmek üzere !